måndag 28 december 2009

Julen är slut slut slut

Inte har det blivit nåt bloggat...
Ledig har jag varit... i alla fall från jobbet. :) Mycket jobb här hemma däremot.

18/12 var jag o syskona på Magnus Betnér. Såå bra! På dagen var jag hemma o stökade, när jag skulle duscha innan Ola somnade (gick jour) så upptäckte jag att vi inte hade varmvatten WTF!? o följdaktligen ingen värme... -14 grader... mmm najs. Eon!?!? En ledning som leder kylvattnet tillbaka hade frusit... bra bra... Värmen kommer i eftermiddag... Jo eller hur... vid 15 fanns det lite fesljummet vatten så jag kunde diska men kl 16 gick det inte att duscha... Blev till att vaska av sig lite bara... brrr. Sen kom brossan som fortfarande inte hade en aning om vad vi skulle göra eller vart vi skulle gå. Vi käkade inbakad kassler. Gott. O skyndade upp till konserthuset där stressad syster (kört från La Stada i halkan o snön) väntade. Bra show! Sen var tanken att vi skulle göra stan med vår nyblivne 18 åring. Passerade Ó'Learys... bara gubbar... Frös som fan o gick in på Pitchers... bord i draget fr dörren. Brr. Syster åt lite, vi drack lite vin/öl. Visade leg allihopa... ;) Javisst, du får gärna se mitt leg. Frös ihjäl o gick vidare. Kö (!) på O'Learys. Skit. Hamnade på Njuta istället. Inte så mycket folk, stora fönster, -17 o ingen värme på hela dan... det var skitkallt där med. Ett kallt glas vin senare (ingen legkoll där alls, inte ens på 18 åringen). Jo då det (vinet alltså) var lagom varmt när vi köpte det men det hann bli kallt innan vi druckit upp. Fatta vad kallt det var. Huttrade hem till förvånad make, drack varmt te under filt o kollade på Schyffert.

19-22a var det städning, handling, matlagning, barnpassning osv som stod på tapeten. Farmor ville inte bli firad så vi lät bli. Tänkte lite på henne under dagen istället.

23e Vi firade lillejul i Vintrosa. Började dagen med att gå upp astidigt. Vi har liksom vänt lite poå dygnet här för samtliga... så ja, 7 kändes som astidigt. Strax före 8 kom lillebror. Anton som också vaknat på sitt soligaste humör tyckte inte alls att det var konstigt att han var hos oss utan visade honom glatt granen o tågbanan. Vi grävde fram bilen ur snön o åkte till USÖ för att lämna blod. Första budet var att de inte skulle ha tid att ta prover på brossan... men det lugnade sig strax o så hade de tid i alla fall. Bra så. Fast jag fick vänta lite innan han var klar när min givning var klar men det gick bara fint. Jag gick därifrån med en ny bok o han med en givartid. Hem till mig via centralen för att hämta systers biljett. Brossan hämtad av syster m sambo.
Vi stökade lite o gjorde oss i ordning. 13 skulle vi vara i Vintrosa. 13.08 var vi äntligen på väg. Liten herre motsträvig i påklädningen. Hungrig tro?
Lille herrn var skapligt motsträvig o ville inte alls gå in till mormor som han tjatat om hela fm... jo hungrig var det ja... han lirkades av kläderna efter en stund lagom tills maten kom på bordet o efter lunchen var han en glad kille igen.
Tomten hade redan varit på besök så alla klapparna låg under granen, våra få smugglade vi in vid väl valt tillfälle. Ida hjälpte till att dela ut klapparna o Anton med litegranna.
Efter att alla öppnat sina klappar o ätit en hel massa godis till o barnen fått varsinn macka tackade vi för oss o packade in oss i bilen. Hemma lite före halv åtta tror jag o Anton somnade i bilen. Ola släppte jag av vid Konsum för att köpa ingefära till revbensspjällen. (kokade dem sen när vi lagt barnen...)

24e släpade vi oss ur sängen av glada sms rop vid 8.30 taget... Tack Mårten, o God Jul på dig med. Barnen formligen hoppade ned o hittade klappar under granen som de slet upp. Jag hann knappt ner själv. Sen var de sysselsatta resten av fm... :) Cars.
Vi fixade det sista med mat o dukning o undanplockning. Strax före 12 kom Olas föräldrar o hjälpte oss i köket. Lite efter kom mina föräldrar o bror. Glögg. Mat. Mätta. Kalle Anka (definitivt ingen Anna dito). TOMTE.... Ida var lycklig. Anton ville INTE vara med. Gömde sig bakom granen... kom till mig efter en stund o lite lockande, satt bakom mig först men sen i knät... Mååånga klappar senare fick Tomten sin årliga kram o gick. Sen slets det upp klappar så det var papper överallt. Anton öppnade sin Rorri sen ville han just inte öppna fler... Lycka! Ida konstaterade att hon varit snällast, eftersom hon fått flest paket. Ola kom hem med kaffet som han köpt. Ajaj, missade tomten i år igen. Illa. Fast nog tyckte Ida att tomten hade likadana skor som pappa.... (fast det var det inte alls).
Efter att alla klapparna var öppnade o beundrade vankades det saffranspannkaka o kaffe/te innan det blev hemfärd för trötta firare o sängfärd för de små.

25e gjorde vi just ingenting. Åkte till Lundby o åkte lite bob i snöfallet, åt lite mer julmat. Anton gillade det där med bob starkt o plockade ordet bums. Mii bobb!! Jaaaa!

Igår tog vi fram min gamla bob/snowracer o då var Olas inte värd mycket längre... båda skulle ju ha den stora såklart. Pulsade iväg till backen o åkte en stund. Hem o äta mat, spela spel o sånt.

Idag har vi varit o badat på Eyrabadet. Mycket lyckliga barn. Ida simmade med flythjälp o rätt så skapliga tag för att vara första gången... men att få vatten i ansiktet är läskigt. Anton simmade hundsim skapligt fort o struntade i om han fick vatten i ansiktet när han hoppade o åkte rutchbana. Glada barn. Lite fika o mera hoppa i. Duscha o trötta barn hem i snön. Mat o lugna tag. Anton slocknade framför Cars o fick väckas. Lite Fia o lite Wall-E.

Nu är min ledighet slut o jag ska alltså jobba imorrn. Känns sådär. Men det är väl som det är...

Jo förresten har vi nu fått en tid till logopeden... 14/1 oktober var det ja... jo eller hur?! Får se vad hon har att komma med nu då. Ser ut som det är jag som får gå. Ska se hur det funkar på jobbet bara. Ska vara där 9, sen är det väl en timme typ. Lämna på dagis så tar de typ en timme till innan jag är på jobbet... så kanske kan komma vid 11.

Nu måste jag sooova 5 kvart i timmen om jag ska orka me imorrn. Bara H o jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar