söndag 5 december 2010

Ida!

Japp även det rent... i början, för nån vecka sen, sporadiskt men nu (nästan) hela tiden.

Längre meningar... inte bara 4 ord som ju logopeden var lycklig över. Utan mer 5-6 ord. Jag vill sitta kvar i bilen. Exempelvis... (Ja ill ditta da i bile.)
Pappa heter Ooa.
Kex uttalas keck. Se där ett K... Inget g än vad jag hört.. fortfarande en hel del ljudsmitta. Men som han ekar...

Vi tittade på bilder från mina föräldrars semester på Kap Verde när vi var där idag... O pappa säger i förbifarten till en av miljöbilderna "o där står de en neger" Gissa vilket ord som strax kommer från soffan... Mycket dåligt uttal men inga tvivel om vad han sa... :)

Grammatiska böjningar kommer mycket, både ental/plural, bestämd/obestämd form och tempus. Jag har redan gjort det!!! (ja ha deda dott de!)
Ja e döti (törstig). Ja ill ha datte (vatten)
Ja e dädi nu. Ja e dätt. (färdig, mätt)
kack e date mamma (tack för maten)

Tidigare har vi uppskattat aktivt ordförråd till runt 70 ord som mest... nu har jag ingen chans att räkna vilket borde innebära att det är upp i runt 200-300. Känns också som att han talar i relation till vad han har i passivt ordförråd. Att han ekar tyder ju på att han vågar försöka.

Lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar