torsdag 15 juli 2010

Lekt med lite macro

En liten pelargon blomma

En söt pensée på mammas altan.

Brudorkidé som blommat i mitt köksfönster hur länge som helst.

Brudorkidé som bestämde sig för att slå ut idag.

Fotograferandet med macroläget hade definitivt varit lättare om jag tagit med mig stativet hem från kusten... det är svårt att handhålla med zoomobjektiv o kort skärpedjup. Närgränsen ligger ändå på bortåt dryga metern. Även med största bländaren behövdes slutartider på 1/80 som minst. I alla fall av de jag tog idag. de som är tagna hos mamma tog ju i fulldager så där blev de nåra överexponerade, sen upptäckte jag halvvägs att iso:n av nån konstig anledning stod på 1600, inte så bra när solen skiner ju. Idag fick jag däremot höja iso till 800 för att få slutartiden på 1/80 så jag hade en chans att handhålla. Ska testa att ta med lilla objektivet också, bara för att se hur det blir, tror att närgränsen torde vara mindre på det.

Ikväll har jag tagit mig en joggingrunda på ca 5 km i stadsmiljö. Tog ett lite högre tempo än vanligt (tror jag). Gick bra till ung 3 km sen fick jag sänka tempot för att orka men det gick ok ändå. Rundan blev 6 km men jag gick de första o sista 500 m som uppvärmning/nedtrappning. Så jag har ingen aning hur lång tid 5 km tog, allt som allt tog det typ 48 min. Knät känns ok, har lite lite känning men mindre än alla gånger tror jag. Tog nya skorna denna gången, kanske är det som är problemet... tycker att de är lite trängre än de gamla dock men det var inget jag stördes av när jag väl sprang.

Nu är det sovadags tror jag, Anton vaknade av tåget 7.42 imorse o vi hann precis INTE fram för att se det... ledsen kille. Så vi gosade lite i min säng. (Tills dess sov han hos sig!!) Men efter typ 2 min klappade han sig på magen (tecknade cirkel) hungrig. Sa nåt i stil med det gjorde han också... hur minns jag inte riktigt. Jäjji ville han ha idag.
På fm var vi inne mest, läste lite, städade badrummet o toan, barnen kollade Bolli o spelade spel på boliwebben. Efter lite hemmagjorda hamburgare till lunch åkte vi till Vintrosa o badade hela em.

3 kommentarer:

  1. Vilka fina foton du tagit, skulle vilja ha ett macro-objektiv till min kamera!

    SvaraRadera
  2. Mmm det stativet blir det nog ännu bättre. Vet inte om de är riktigt skarpa ändå. Jag har ett sigmaobjektiv 70-300 med macroläge på 200-300 mm. Det funkar ok men snor en del ljus. Men så är det väl med långa objektiv. Tror inte det var sååå dyrt... fick i present.

    SvaraRadera
  3. Jag har ju ett sånt objektiv =) och ett stativ har jag också men jag blev så inspirerad av dina foton så idag fotade jag som bara den =)

    SvaraRadera