torsdag 1 juli 2010

Pratet

Oj vad killen snackar! Oavbrutet, o det härmas. Ok det är inte alltid begripligt och mycket låter likadant men han pratar. O i sitt sammanhang så förstår i alla fall vi vad han säger.

Vi "ja sott Ba!!" med "dot" (åka fort som Blixten med båten)

"Ja lill se den eedat!" (jag vill se på elefanterna)

Ramsor som "neee, e miiiin" ja dött" kommer när han slåss med syster sin (nej, den är min, jag hade den först!"

När vi åkte linbanan så kollade vi på vagnen före oss "den momo ha, e djutt" (gul). Annars var det mest trädtoppar...

"Ja lill ha den ba bil momo ha neej den (pekar på vår)". Jag vill ha en röd bil som mormor har, inte en sån... (hur många ord är den i den meningen, är det en eller flera meningar?)

"pappa momo e dööh, neej min" (pappas mormor är död, inte min) Jajo, så är det tyvärr...

"den e (snarkljud)" Ja den sover. "mmm, e djött"

"Ja e dätt" (jag är mätt)

Varje dag har det kommit nya ord.

Ibland frågar han vad det heter, eller om man indirekt korrigerar uttal på honom så härmar han efter, dvs han hör att han inte sa samma som jag o vill säga rätt... bra, det har han inte gjort innan.

Vi har spelat lite memory med ett fåtal kort. Det fungerar också. Sen skulle ju logopeden skicka nåt material men det har inte kommit än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar